onderhoud en reparatie
Motorolie verversen
De olie in de motor is het smeermiddel dat ervoor zorgt dat de draaiende delen in de motor goed blijven werken. Regelmatig olie verversen voorkomt vastlopende motoronderdelen. Motorolie fungeert ook als een koel- en reinigingsmiddel. Naast het verversen van de motorolie moet daarom ook het oliefilter vervangen worden. Hoe vaak het verversen van de motorolie nodig is, verschilt per type auto. Door vuil, stof en metaaldeeltjes wordt de olie minder dik en smeert het minder goed. Ook is het belangrijk om het oliepeil in de tussentijd regelmatig te controleren. Zowel te veel als te weinig olie in de motor kan motorschade veroorzaken. Wij verversen de motorolie van uw auto tijdens een kleine- of een grote onderhoudsbeurt en daarnaast controleren wij het oliepeil van uw auto bij ieder tussentijds bezoek.
Kleine onderhoudsbeurt
Wat gebeurt er tijdens een grote onderhoudsbeurt?
Tijdens een kleine onderhoudsbeurt wordt de olie van de motor van uw auto ververst en wordt het oliefilter vervangen. Ook wordt het interieurfilter vervangen. Daarnaast controleren wij uw auto op een aantal punten, waaronder de remmen, de accu, de verlichting, de ruitenwissers, de banden en de bandenspanning. Ook wordt het vloeistofpeil van de koelvloeistof en ruitensproeiervloeistof gecontroleerd en, indien gewenst, bijgevuld.
Grote onderhoudsbeurt
Wat gebeurt er tijdens een grote onderhoudsbeurt?
Tijdens een grote onderhoudsbeurt worden er, naast het verversen van de motorolie en het vervangen van het olie- en interieurfilter, extra werkzaamheden uitgevoerd. Zo worden er ook nog andere lucht- of brandstoffilters vervangen en eventueel de bougies. Uw auto wordt tijdens een grote onderhoudsbeurt uitvoerig gecontroleerd, zowel vanbinnen, vanbuiten als onder de motorkap. Denk aan de claxon, de verwarming en airco, de verlichting, de remmen, de accu, de banden en de bandenspanning, de bodem, de uitlaat, de draagarmen en schokdempers en zo zijn er nog tal van andere onderdelen. Ook wordt het vloeistofpeil van de koelvloeistof en ruitensproeiervloeistof gecontroleerd en, indien gewenst, bijgevuld.
Een grote onderhoudsbeurt zorgt ervoor dat uw auto in de juiste conditie blijft om comfortabel en veilig te kunnen blijven rijden. Belangrijk dus, om deze op regelmatige basis uit te laten voeren.
Wanneer een grote beurt nodig is, verschilt per auto. Vaak wissel je een grote onderhoudsbeurt af met een kleine onderhoudsbeurt, vaak is dit iedere twee jaar of na 30.000 km.
Remvloeistof verversen
De remvloeistof van een auto moet periodiek worden vervangen om de remprestaties te behouden en de veiligheid te waarborgen. Na verloop van tijd kan deze hydraulische vloeistof, die de kracht van het rempedaal overbrengt naar de remklauwen, vocht opnemen, wat de prestaties van het remsysteem kan verminderen. Wij raden het aan om de remvloeistof om de 2 jaar te vervangen, bijvoorbeeld tijdens de grote onderhoudsbeurt.
Wanneer uw auto remvloeistof lekt, kan dit leiden tot gevaarlijke situaties en dient dit zo snel mogelijk te worden verholpen. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van corrosie of beschadiging van de remleidingen of afdichtingen. Het is belangrijk om bij een lekkage direct actie te ondernemen en de oorzaak te achterhalen.
Airco service
Wat gebeurt er tijdens een airco service?
Wij raden aan om eens in de twee á drie jaar airco service uit te laten voeren. Tijdens de airco service vullen wij het koudemiddel bij met behulp van speciale apparatuur. Daarna controleren wij het systeem ook op werking.
Wanneer de airco van uw auto het niet meer (goed) doet, kan dit erg vervelend zijn. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het aircosysteem minder goed werkt. Een kapotte verdamper kan er voor zorgen dat de koelwerking minder is, maar ook een kapotte condensor, ventilator of een lekkage in het aircosysteem kan bijdragen aan een niet werkende airco. Werkt de airco van uw auto minder goed? Geef dit aan ons aan, zodat wij diagnose kunnen stellen aan het aircosysteem.
Airco reiniging
Heeft u last van nare luchtjes vanuit de ventilatieroosters van uw auto? Wij kunnen het aircosysteem voor u reinigen met een speciale geurbehandeling, zodat deze weer lekker fris ruikt.
Accu check
De accu van uw auto slijt nu eenmaal en niemand zit erop te wachten om met pech komen te staan vanwege een defecte accu. Een regelmatige accu check is zeker op zijn plaats. Wij controleren de staat van de accu, of de dynamo stroom levert, de accu bijlaadt en of de multiriem of V-snaar in orde is. Er zit geen vaste levensduur aan een accu. In principe kunnen accu’s een paar jaar meegaan, maar uw autogebruik heeft hier wel invloed op. Als u veel korte ritjes maakt wordt de accu veel ontladen tijdens de start, en niet voldoende opgeladen tijdens de rit. Hierdoor kan het zijn dat de accu vroegtijdig aan vervanging toe is. De accu van uw auto wordt bij ons tijdens een onderhoudsbeurt of een tijdens een zomer- of wintercheck standaard gecontroleerd.
Wintercheck
Het is verstandig om uw auto goed voor te bereiden op winterse omstandigheden. Hoewel ieder seizoen invloed heeft op uw auto, is de kans op autopech in de winter twee keer zo groot. Uw auto moet door de weersomstandigheden harder werken, voornamelijk de accu en het koelsysteem krijgen het te verduren tijdens de winter. Ook draait de verwarming op volle toeren om condens op de ruiten te verminderen en uw auto te verwarmen. Dan ook het gladde wegdek, goede grip is van levensbelang en een controle van de autobanden is daarom uiterst belangrijk.
Zomercheck
Het maakt veel verschil of u met 30 graden rijdt of bij temperaturen rond het vriespunt. Of u nou gaat toeren in eigen land of van plan bent om met de auto op zomervakantie te gaan, veilig aan de vakantie beginnen wil iedereen. Bij een zomercheck controleren wij uw auto op dezelfde punten als tijdens de wintercheck, maar krijgen de onderdelen van uw auto die in de zomer extra belangrijk zijn extra aandacht. Zo ligt oververhitting van de motor in de warme zomermaanden bijvoorbeeld eerder op de loer en is het belangrijk dat de conditie van het koelsysteem van uw auto helemaal in orde is. Ook wilt u tijdens de warme dagen genieten van een goed werkende airco.
Op welke punten wordt uw auto gecontroleerd tijdens een winter- of zomercheck?
- Accu
- Bandenslijtage
- Bandenspanning
- Remmen
- Handrem
- Oliepeil
- Remvloeistof
- Koelvloeistof
- Ruitensproeiervloeistof
- Ruitenwissers
- Airco
- Verwarming
- Waterslangen
- V-snaren/multiriem
- Voorruit
Wielen- of bandenwissel (zomer/winter)
Zomerse temperaturen vragen om andere banden dan lage temperaturen. Winterbanden wisselen gebeurt wanneer de temperatuur onder de 7 graden daalt. Wij adviseren om de bandenwissel uit te laten voeren in de herfst of aan het begin van de winter. Winterbanden zijn gemaakt van een zachter rubber dan zomerbanden en zijn uitgerust met speciale inkepingen, waardoor je tijdens het rijden beter grip hebt wanneer er sneeuw of ijzel op de weg ligt. Als de temperaturen weer stijgen, moet u de winterbanden van uw auto weer inwisselen voor zomerbanden. Zomerbanden hebben een hardere soort rubber dan winterbanden en daardoor bieden ze op warm en droog wegdek betere rijprestaties.
Banden
Als het om veiligheid gaat, zijn banden één van de belangrijkste onderdelen van uw auto. Banden hebben een zekere profieldiepte die gedurende het gebruik langzaam afneemt. Rijden met banden die minder profieldiepte hebben dan het wettelijke minimum van 1,6 mm is niet alleen gevaarlijk, maar ook verboden. Voldoende profieldiepte is van wezenlijk belang om veilig de weg op te kunnen. Om de rijprestaties van de band te waarborgen adviseren wij om de band te vervangen wanneer deze een profieldiepte van 2,5 mm heeft bereikt. Bij winterbanden adviseren wij om over vervanging na te denken als de profieldiepte aan de 4 mm zit. Winterbanden met minder profiel hebben meer moeite met het afvoeren van dikke sneeuw. Wanneer u op wintersportvakantie gaat is het noodzakelijk om de winterbanden in dit stadium te vervangen, omdat in veel populaire wintersportlanden het wettelijk minimum voor winterbanden namelijk 4 mm is.
Banden krijgen het nodige te verduren. Laat uw banden regelmatig controleren op beschadigingen. Er mag bijvoorbeeld geen bult of uitstulping op de zijkant van de band zitten, omdat dit voor een zwakke plek in de band zorgt. Daarnaast kan de band van uw auto beschadigen door bijvoorbeeld het verouderen van de band en daarmee ook het uitdrogen van het rubber. Omstandigheden als vocht, temperatuur en zon- of Uv-licht spelen hierbij een rol. Ook rijden met te zachte of te harde bandenspanning kan ervoor zorgen dat de banden beschadigd raken, en ook het schuren van de band langs een stoeprand maakt scheuren in het rubber. Tot slot komt het wel eens voor dat er een schroef of spijker in de band zit, waardoor de band lek raakt.
Uitlijnen
Wanneer uw auto meer naar één kant trekt dan moet u de wielen laten uitlijnen. Naar aanleiding van een aanrijding met een andere auto, de stoep of een obstakel kan de wielstand van uw auto veranderen. Ook na vervanging van bijvoorbeeld een draagarm of een andere reparatie kan het uitlijnen van de auto noodzakelijk zijn. Als de wielen van uw auto niet goed zijn uitgelijnd kan dit invloed hebben op het rijgedrag van uw auto. Ook zorgt een verkeerde uitlijning ervoor dat uw banden sneller en ongelijkmatig slijten. Het uitlijnen van de auto bevordert de wegligging en zorgt op de langer termijn voor minder kosten aan bandenservice of nieuwe banden.
Storingsdiagnose
Auto’s zitten tegenwoordig vol met elektronica. Het hart van het elektronisch systeem is de computer met een geheugen, deze registreert storingen en zorgt ervoor dat alle elektronica naar behoren werkt. Meestal loopt dit foutloos, maar als zich een probleem voordoet wordt dit in vrijwel alle moderne auto’s aangegeven op het dashboard. Ook kan uw auto in gaan houden, stotteren of een vreemd geluid gaan maken. Tekenen dat er mogelijk iets met uw auto aan de hand is. Er zijn vaak meerdere mogelijke oorzaken voor een storing. Met speciale diagnoseapparatuur kunnen wij vaak snel de oorzaak achterhalen en een oplossing bieden.
Wanneer er een waarschuwingslampje brandt, hoeft u niet in alle gevallen direct een garage op te zoeken. Een geel of oranje waarschuwingslampje betekent vaak dat er iets gecontroleerd moet worden, zonder dat er al te veel haast bij geboden is. Is het waarschuwingslampje rood, dan heeft dit vaak betrekking op de oliedruk in de motor of het remsysteem. Het is dan belangrijk om de auto zo snel en veilig mogelijk aan de kant van de weg te zetten en contact met ons op te nemen. Heeft uw auto last van een storing? Maak dan een afspraak voor storingsdiagnose.